2013. július 30., kedd

Mulcsozás

A mulcsozást más néven talajtakarásnak hívják. A talaj takarásának felbecsülhetetlen jelentősége van a biogazdálkodásban. Általában valamilyen jól tömöríthető természetes anyagot használhatunk erre a  célra. Nem kell, hogy száraz legyen, hiszen zöld mulcs is létezik. Én lucernát használok, de lehet széna, faháncs, vagy a fűnyírásból származó fűnyesedék is. A gyümölcsfáim alá vetettem jó sokat belőle. Ha szükségem van rá, akkor  le tudom kaszálni frissen. Kettős haszna van, mert mivel a lucerna pillangós, nitrogént juttat a talajba, és megvédi a talajt a kiszáradástól mint mulcs anyag. Állítólag 3-4 éves lucerna ültetvény annyi tápanyagot juttat a talajba, mint egy kiadós marhatrágyázás. Ha kevés van belőle, akkor a frissen kaszált lucernát a növényeim öntözőtányérjára rakom, legalább 5cm rétegben így sokkal lassabban szárad ki alatta a föld. Kevesebbet kell locsolni, spórolok a vízzel és nem teszem tönkre a földet  a sok locsolással. A lassan bomló lucerna pedig még folyamatosan tápanyagot is juttat a növényeimnek. Az epret tavasszal így mulcsoztam le:


A talajtakarásnak a fentieken kívül még rengeteg haszna van. Kisebb mértékű a gyomosodás, így munkát spórolhatunk. A talajnedvesség megőrzésével kevesebbet kell öntözni. Támogatja a talajfelszín természetes megőrzését. Nem szárad ki a széltől, csökkenti a talajeróziót (például a nyári záporoknál).
A helyes technikája: legalább 15-20 cm vastag legyen megszáradás után. Ezen már nem tudnak átnőni a gyomok és a nedvesség sem párolog el. Az öntözést a növények tövéhez kell igazítani.
Ennyit az előnyökről, de sajnos hátránya is van, mint ezt pár héttel ezelőtt tapasztalhattam. A kertemben mostanában rengeteg a csiga, sajnos eléggé elszaporodtak. Még így hogy lassan 1 hónapja  nem esett az eső, és rekord meleg van, így is rengeteg van belőle. A mulcs alá gyűlnek, mivel ott nem szárad ki a föld. Ez még annyira nem is lenne gond, de mivel a mulcs a hasznos növényeket védi a kiszáradástól, így a csigák a növényeim közelébe kerülnek. Pár fiatal paradicsom tövemet teljesen elrágták, így kénytelen voltam a friss ültetésnél megszüntetni a mulcsot. Az epret is megdézsmálták, de azok elég jól kibírták mert gyorsabban fejlődött a növény, mint ahogy a csigák pusztították. A paradicsomnál csak a friss ültetésnél van esélyük, a vastag növényeket már nem tudják szétrágni. Szóval ezzel csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy akinek csiga van a kertjében, az óvatosan bánjon a mulcsozással. Tartsa rajta a szemét az ültetvényen, mert a csigák túl nagy károkat okozhatnak. A legszebb növényeimet elpusztították mire rájöttem, hogy mi is a probléma. Három csigarágott paradicsomtövet azért sikerült megmentenem. A félig elrágottakat hagytam a földön feküdni, amíg kicsit megerősödtek. Mikor már látszott, hogy megmaradnak, akkor raktam rájuk földet, mert valószínűleg eltörtek volna ha fölegyenesítem őket. Majd hoznak gyökeret az elfektetett szárakon is. A paprikákat és a bazsalikomokat nem lehetett így megmenteni, azok sajnos véglegesen elpusztultak. Mióta megszüntettem a mulcsozást nem volt ilyen kártételem, így biztos, hogy a csigák voltak a bűnösök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése