2012. augusztus 16., csütörtök

Paradicsom ágyás a biokertben

Ezek az információk a korábbi bejegyzésekben már megtalálhatóak, de a könnyebb áttekinthetőség miatt úgy gondoltam most összefoglalom egy bejegyzésben őket.
Azt tudtátok hogy a paradicsom  Amerikából származik? Állítólag Peruban még most is gyomnövényként nő. Érdemes megpróbálkozni a termesztésével, mert magas a C-vitamin és a cukortartalma, és az íze se utolsó. Amit a piacon vesztek, abban biztos lehettek, hogy permetezve volt. Akárkit megkérdezek róla mindenki permetezi, pedig teljesen felesleges. Ha úgy csináljátok, ahogy itt leírom, akkor termelhettek igazi bioparadicsomot. A műtrágyázást se ajánlom, mert ha nem elég szakszerűen csináljátok, akár nitrátossá is tehetitek a terméseteket. Csináljatok inkább a kerti és konyhai hulladékból komposztot, és használjátok azt a műtrágya helyett. Komposztot így kell csinálni, egy korábbi bejegyzésben leírtam: http://hp-kertem.blogspot.hu/2012/02/komposztaljunk.html
Természetesen időnként meg kell kapálnotok az ágyást, ne hagyjátok hogy kinőjön rajta  a gaz. Használhattok takarást is az ágyásra, szalmával vagy lucernával. Én lucernát használok, ezért ültettem a tavasszal a fáim alá jó sokat belőle. Mostanra már egész jól megnőttek. Nincs még annyi, hogy az egész ágyást beboríthassam vele, ezért csak a tövekhez, a locsolótányért takarom le. Ez azért is jó, mert lassan lebomlik és közben nitrogénnel látja el a növényeket. Használhattok trágyázásra erjesztett csalánlevet  is. Ez a legjobb zöldtrágya. Egyedüli hátránya, hogy ha 2 napnál tovább erjesztettétek, akkor eléggé büdös lesz a végtermék. A földre kijuttatva pár nap alatt elveszíti a szagát. Itt egy recept a készítésére: http://hp-kertem.blogspot.hu/2012/04/csalanle-rovarkartevok-ellen.html
Akkor most jöhet a paradicsom ágyás. Első és legfontosabb követelmény, hogy a növényeitek minél több napsütést kapjanak. Mivel az én kertem eléggé napos, próbálkoztam azzal, hogy pár tövet félárnyékba ültettem. Nem lettek jók. Azok lettek az igazán szépek, amik a tűző napra kerültek. Fontos, hogy legyen az  ágyásban vöröshagyma és fokhagyma. Ez a két növény távoltartja a gombabetegségeket. A fokhagyma kicsit rosszul kelt nálam, mert későn ültettem. Ez az ágyás csak június elejére készült el, a fokhagyma ültetési ideje pedig február. Jövőre ki fog kelni a többi is, csak hát nekem most is kellett volna. A vöröshagymával semmi gond nem volt, ahogy a képen is láthatjátok:




Nem árt ha van az ágyásban büdöske. Ez a virág nagyon előnyös a kertben, ültessetek belőle mindenfelé ahol csak van hely a számára. Elűzi a tetveket, távoltartja a fonálférgeket. Én jó sokat ültettem belőle a paradicsom ágyásba is. A jótékony hatásai mellett nagyon dekoratív is tud lenni a kertben:





A büdöske mellett a bazsalikom is nagyon jó társnövénye a paradicsomnak. A szaga elriasztja az állati kártevőket, többek között a hangyákat is. A képen egy későn kiültetett példány látható, van nagyobb példány is az ágyásban. Kaprot is ültettem az ágyásba, a szaga a kertbe csalogatja a hasznos rovarokat. Majdnem minden zöldségnövényre előnyös hatású. Serkenti azok csírázását és fokozza ellenálló képességüket.



Itt pedig egy zeller nő közvetlenül a paradicsombokrok mellett: Előnyös társaság a paradicsomnak, jól fejlődnek tőle a tövek:


Ha a karalábét paradicsomok közé palántázzátok, akkor kölcsönösen serkentik egymás fejlődését.
Ha mindent úgy csináltok ahogy leírtam, jöhet a jól megérdemelt szüret:


6 megjegyzés:

  1. A büdöske tényleg sok mindenre jó. A paradicsomhoz még a köröm virágot írják többen hogy jó! Ültetni, és alá mulcsnak is hasznos.
    Az idén csak a mulcshoz került nálam is. DE ott van bőven. Csak napégési baja van a paradicsomnak!
    És az is érdekes, hogy a fürtös paradicsomnak még az se.

    VálaszTörlés
  2. Én is hallottam, bár paradicsomhoz konkrétan lehet hogy nem, de akkor jövőre ültetek oda is. Most csak a málnáim mellé jutott, állítólag elűzi a gyökérmolyokat. Elkezdetm már írni egy bejegyzést a körömvirágról meg a büdöskéről, csak még nem jutottam a végére:)
    Ez érdekes, hogy megég a paradicsom a napon, nekem csak frissen a kiültetés után fordult ez elő. Aztán helyrejöttek a tövek, azóta csak a szárazságtól szenvednek.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon hasznos, ha sarkantyúkát ülteünk a kiskertben. Tettem a krumpli mellé-közé, a krumplibogarak elkerülték... a paradicsom közé, uborka mellé... mondhatni általánosan használtam. Gyönyörű, ízletes fertőzésmentes terméseink voltak. Az isén is bevetem a sarkantyúka sereget, de most már büdöskét és körömvirágot is alkalmazok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbálkoztam már én is sarkantyúkával, de nem nagyon bírja a kertem klímáját. Eddig még mindig kiszáradt szegény, de azért nem adom fel. A körömvirág és a büdöske kicsit jobban bírja.

      Törlés
  4. Idén először alkalmaztuk a körömvirágot és nekünk bevált.Sarkantyukát is ültettünk de azt egy kicsit távolabb .Jövőre megpróbáljuk azt is közé ültetni.

    VálaszTörlés
  5. Olyankor mi van, ha az ágyásba ültetett paradicsomot és büdöskét egyaránt lerágja valami?:( Ehhez kellene segítség...
    Köszönöm!!

    VálaszTörlés