2012. április 8., vasárnap

Levendula szaporítása, gondozása

Ebben a bejegyzésben találtok egy csomó információt, ha átböngészitek látni fogjátok helyenként egymásnak is ellentmondanak. Kiválasztottam egy módszert és kipróbáltam. Úgy néz ki bejött. Erről a beszámolót itt találjátok: http://hp-kertem.blogspot.hu/2012/08/levendula-szaporitasa-ii.html

Itt pedig olvashatjátok az eredeti bejegyzést:

Mivel szeretnék jó sok levendulát a kertembe, kicsit utána néztem a gondozásának:

Szaporítani késő ősszel vagy kora tavasszal kell. A legegyszerűbb az idős tövek szétosztása, amit oly módon kell megoldani, hogy a tőosztásból származó növények mindegyikének erőteljes legyen a gyökérzete.  A friss virágokat a virágzás vége felé szedjük le, amikor a virágok már kezdenek halványulni.
http://www.viragcenter.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=162:az-illatos-levendula&catid=38:fszernoevenyek&Itemid=41 

A levendula jó rovarriasztó növény, ugyanakkor nagyon dekoratív is, főleg nagy tömegben. Nekem egyenlőre még csak 1 tő van, de dolgozom a szaporításán. Kertem minden részébe akarok ültetni belőle.

Fűszer és gyógynövények ültetése, gondozása.  A levendulát decemberben vessük, mert magjának a  csírázáshoz szüksége van a fagyhatásra:
http://margit2.uw.hu/kertesz/fuszergyn.htm

Mások szerint márciusban kell vetni cserépbe, így nem tudom mi lesz  a fagyhatással.  A vetőmagot vetés után ne takarjuk be földdel, csak nyomjuk bele a talajba, mert ha túl mélyre kerül a mag, nem fog kikelni. A kikelt növénykét tűzdeljük át kis cserepekbe. A palántákat májusban ültessük ki, a tő- és sortávolság kis bokroknál 40-50 cm, nagy termetű növénynél 100 cm legyen.
Egy nagyon jó levendulás honlap:
http://www.pannonhalmilevendula.hu

Így kell a levendulát dugványozással szaporítani:
http://probalkozas.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=477185&

Sikerült pár tövet beszereznem időközben. Jól érzi magát a kevés eső ellenére, vagy lehet éppen azért:



 Ilyen lett jun. 27-én:


Levedula szirup és olaj:

http://www.viragcenter.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3784:keszitsuenk-hazilag-levendula-szirupot-es-levendula-olajat&catid=141:levendula&Itemid=146

14 megjegyzés:

  1. Érdeklődéssel olvastam amit a levenduláról írsz. Én amúgy "belepottyantam" a levendulázásba. Most olvastam az Öngyógyító kiskert c. könyvet, s féléve tudom, hogy a kertünk agyagos talajú. A lényeg, tavaly tavasszal Tihanyból hozattam palántákat, szabadföldieket. Kertbe, fű közé ástuk be őket. Semmire sem mentek. Lehet, hogy homokosítani kellett volna a talajt? Netán trágyázni, hogy lazítsam? Vettem Praktikernél levendulatöveket, ezeket virágföldbe ültettem, cserépben nőttek, egyet kitettem próbaképpen a kertbe, ott telel. Amikor még a hó előtt megnéztem úgy látszott simán vette a telet, a többi bent van az épületben, hűvösön. Ezek szép dúsak lettek(cserépben is, kint is). Akkor hol van az igénytelensége a talajra? Melinda biztatására most próbálkozom magról vetéssel. Vagy én vagyok türelmetlen, mert annyira vágytam rájuk?

    VálaszTörlés
  2. Lehet az volt a gond, hogy fű közé ástátok be. Bár gondolom azért még kaptak tűző napot. Mindeképpen tűző nap kell nekik. Nem tudom miyen kémhatású a talajotok, a levendula a meszes talajokat kedveli. Itt van egy hivatkozás ami alapján meg tudjátok állapítani, milyen a kertetek kémhatása: http://gazigazito.hu/?modul=oldal&tartalom=1047145
    A homokosabb talajt azt biztos hogy jobban kedveli, mint az agyagosat. Próbáljátok homokosítani, aztán majd eldől. A trágyázás az nem biztos hogy jó lesz, mert a sovány talajt kedveli. Esetleg egy kis komposztos feljavítás, bár abban is elég sok a tápanyag. Én nem csináltam a talajjal semmit, egyszerűen csak kiültettem. Az én kertem nem annyira agyagos az biztos, és gyengén meszes is, ahogy a levendula szereti .
    Nekem a magvetés az soe jött be, mondjuk attól még neked beválhat. A bejegyzés legelején van egy hivatkozás egy másik bejegyzésemre, ott leírtam hogy dugványozással, hogy sikerült egy csomó levendulát előállítanom. Nekem inkább az jött be.
    Remélem azért hamarosan sikerül óriási bokrokat nevelni a kertedbe, majd szorítok.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szeretem a levendulát van 74 tövem, a kérdésem az, hogy ha nem metszem meg a bokrokat vagyis nem vágom vissza akkor az baj-e? Egyébként a vissza vágást ha szükséges mikor kell végezni és mennyire kell vissza vágni a tövet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az igen, az már szép szám. Nekem olyan 15 tövem van eddig, de már nem nagyon tudom hova is rakjam a következőt. Igaz minél jobban szét akarom szórni a kertemben őket, mert főleg védőnövény lesz majd belőlük.
      Sajnos kell metszeni, mert anélkül elveszíti szép bokor formáját és el is öregszik. Sok ilyet látni köztereken. Tavasszal (mielőtt a növény megindulna) a télen elfagyott ágakat kell levágni. A fiatal növényeket elvirágzás után kell visszametszeni. A fás részeket ne, mert arra érzékeny. Olyan 15-20 cm magasságban kell visszavágni a virágokkal együtt. Ekkor lehet formázni a bokrot is. A visszametszés serkenteni a jövő évi virágzást is. Ősszel a másodvirágzás után újra metszhetőek a bokrok.

      Törlés
  4. Magról vetés nem jött össze.... A füvet persze, hogy nyírjuk körültötte, s a környezetét is gyomtalanítom, sövénynek szerettem volna a kert köré, így került a fű közé. Idén beindultak, csak kis vékonykák alapból. Most tettem be ideieket is, kíváncsi vagyok azok mire mennek? Kösz a válaszod.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit! A magvetést idén én is befejeztem. Legalább 3-4 x próbálkoztam már és egyetlen szál sem kelt ki. Inkább csinálom a dugványozást, az teljes siker.
      Szerintem próbálkozzál több fajtával is, ha nem vagy megelégedve a mostaniakkal. Jó sokféle van belőle, valamelyik biztos bejön.

      Törlés
  5. Sziasztok!

    Én is levendula-imádó vagyok, és tavaly próbálkoztam először szaporítással. Szedtem a meglévő, szép nagyra nőtt bokorról magokat, és késő ősszel - miután két hétig hűtőszekrényben tartottam a magokat - elszórtam egy nagy virágládába, kint az udvarunkon. Sőt, dugványoztam is kb. 20 kis ágacskát. Tavasszal nagyon örültem, hogy a dugványok élnek, csak 1-2 fagyott el, és azóta szépen fejlődnek, sőt virágot is hoztak. A virágládám pedig tömve van levendulával. Ezek is nődögélnek, de nem olyan gyorsan, mert kicsi a helyük. Kiültetném őket, de azt hiszem szeptemberig várnom kell. Szóval én sikerrel jártam mindkét módszerrel. Próbálkozzatok Ti is bátran!
    Vali

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez igazán biztató. Lehet magvetésre kipróbálom a te módszeredet. Biztos túlgondoztam az enyémeket azért nem keltek ki:) Vagy az is lehet az a titka, hogy kint legyenek a télen elültetés után is. Így még sosem próbáltam. A dugványozás eddig teljes siker, már 20 tő fölött járok és 3 fajtám van.

      Törlés
    2. Sziasztok! Nekem is azt mondták, hogy fagyóba kell tenni a magokat, legalább 2 órára, mert anélkül nem fog kihajtani. Ez a módja. Én is az ősszel ültettem 70 tövet, mert a nagy kertet körbe éri a nap, minden növény kisül, nem érdemes a magra áldozni. Most várom, a levendula hogy fogja szeretni ezt az erős napsütést, a" döglesztő" meleget. Nálunk is agyagos a föld, de hegyoldal....hát majd eldől. Az lesz gond, mit csinálok majd a virágokkal??? Persze ezen még rá érek gondolkozni.
      Minden esetre nem a gaz lesz az uralkodó ezen a területen.Nagyon várom, mennyi fogant meg....

      Törlés
    3. Szia!
      Ha ősszel ültetem ki a kertbe, elvileg az is fagyó, nem? :) Szerintem a levendula fogja szeretni. Nekem is át kell ültetnem azokat, amiket félárnyékba ültettem, mert a tűző napon sokkal szebben fejlődnek. Szerintem a virágokkal fogsz tudni mit kezdeni. Körbenézel a blogokon, onnan kapsz majd egy csomó ötletet. Én molyok ellen szoktam a szekrénybe rakni. Szerintem első évben még locsolgassad őket ha nagyon régóta nem esett, második évben már azt sem kell.

      Törlés
  6. A magvetés nekem bejött, semmi bajom ezzel a módszerrel...csak kicsit be kell csapni a levendula magokat. Magvetés előtt 1 héttel beteszem őket a hűtőszekrénybe, 1-2 napot a rendes hűtőtérbe, további 1-2 napot a fagyasztóba - majd pár napot ismét a rendes hűtőtérben töltenek. Ezzel a módszerrel elég jó arányban kelt ki a bolti mag.
    Kb. 15 tövet ápolok és legalább ennyit, ha nem többet elajándékoztam kollégáknak, barátoknak és rokonoknak.
    Az sem mindegy milyen magot ültetünk el, mert az angol vagy hibrid levendula nem fog kikelni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én eddig nem vagyok túl sikeres magvetéssel. Kipróbáltam az előző hozzászóló módszerét, szedtem magokat a saját bokraimról. Aztán elvetettem őket, szépen be is takartam a vetést nehogy télen kifagyjon, kb 1 hét múlva a vakond széttúrta az egészet. Úgy látszik nem kell magot vetnem :)

      Törlés
  7. Kaptam két cserepes levendulát, milyen tápszerrel öntözzem, hogy sűrűbb legyen? Gondolok itt : virágtápsó, virágföld, esetleg pici cukor és só az öntözővízbe! Valamint ki lehet e ültetni a szabadba, hogy szaporítani tudjam?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem nincsen szüksége a levendulának semmi ilyesmire. Nem kell neki sok tápanyag, inkább amint lehetőség nyílik rá ki kell ültetni a kertbe. Ott mindent megkap majd ami csak kell neki.

      Törlés