2012. május 11., péntek

Lótücsök

A lótücsök veszélyes ellenfél. Ha egyszer megtelepszik a kertünkben, akkor nehéz kiirtani. Vegyszerek a biokertben nem jöhetnek számításba. Vizet hiába vezetünk a járataiba, az nem fog érni semmit. Ha van komposzthalmunk, akkor télire oda be fognak húzódni. Tavaszi átforgatással sok elpusztítható közülük.
Megpróbálkozhatunk csapdázással is. Ássunk le üvegeket vagy alumínium dobozokat úgy, hogy a szájuk a földfelszínnel egy síkban legyen, majd helyezzünk el mellettük jobbról és balról egy-egy lapos követ, azokra pedig fektessünk lécet. A léc körülbelül 1-2 cm-rel legyen az üveg szája fölött. A zsákmányszerző útján a lótücsök mindig keresi a rejtekhelyet, a léc alatti 1-2 cm-es hasadék pedig pont megfelel neki. Behúzódik a léc alá, és így a leásott csapdába esik.
Nekem nincs lótücsök a kertemben (szerencsére), de sikerült kipróbálnom ott ahol van, és működött. Már az első héten sikerült hármat kifogni a csapdával.

17 megjegyzés:

  1. pfff egy undorító jószág. Ilyen üvegcsapdát csináltam én is, én kb 10 centi magas és vagy 1méter széles hátlapokat kalapátam le a földbe, és közéjük üvegeket ástam. 1 db-ot fogtam.:D Azóta is rendületlenül ásnak. A vakond pajtásukkal együtt. Persze ekkora kertet mint a mienk, lehetetlen beüvegezni :D

    VálaszTörlés
  2. Én azt hittem nekem azért nincs lótetű a kertemben, mert sok a vakond, és megeszi az összeset. Ezek szerint a te vakondjaid nem esznek lótetűt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elvileg igen, csak ezek lehet versenyt szaporodnak :D
      Amúgy a közvetlen szomszéd kertet mindig istállótrágyázzák.
      Már vagy 20-30 centivel magasabb a föld ott. Anyum azt mondja, meg a másik szomszéd is, hogy a lótrágyában van sok, vagy azt szereti, nem tudom, de hogy egyszer ők is csinálták, és akkor nagyon sok volt. Amúgy most azt vettem észre, hogy kevesebb a vakond, mint tavaly. Igaz a macskák megöltek eddig hármat. Amiről én tudok. Mármint vakondot.
      De azt tudom, hogy tavaly a vakondok sokkal több pusztítást végeztek, mint az idén.
      Egyébként a kert lentebbi részében, ahova kevesebbet járunk, ahol a takarmány kukorica van, meg a tök, ott sokkal több a vakond/lótetű túrás, fúrás, járat.
      Amúgy igen, én is így tudom, hogy a vakond eszi ezt a rusnyaságot.

      Törlés
    2. Szerintem is van a trágyában. Tavaly én is vettem és találtam benne. Igaz meg is öltem őket, remélhetőleg nem került be sok a kertbe. Minek trágyázik annyit az a szomszéd. Nem hiszem, hogy ilyen sokat kellene. Csak megeszik a vakondjaid ezt a rusnyaságot. Ha meg nem, eláraszhatod a kerted. Gondolom jó sok víz kellene hozzá. Ha megtalálod a fészküket, akkor is megölheted őket még petekorukban. Szerintem mostanában csinálják a fészket.

      Törlés
  3. Ha van lehetőség elárasztani a kertet, sok vízzel,akkor kijönnek a lótetűk, és össze lehet szedni majd megsemmisíteni őket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolom ez már kipróbált módszer. Jó sok víz kellhet hozzá. Én nem tudnám megcsinálni, mert nekem csak ciszternám van. Editnek nem tudom van e annyi vize.

      Törlés
    2. Sajnos a lótetűt nem lehet vízzel elárasztani,mert levegőbuborékot von maga köré,ezzel védekezve a fulladás ellen.Mi kipróbáltuk már,amikor fogtunk egyet.Ezért szeretik a horgászok,mert sokáig "megél" a horgon csaliként.

      Törlés
  4. Nem tudom mi rágja meg a burgonyát a kertben,de óriási gyönyörű krumplink van,és valamennyi mind meg van rágva.Van aminek a felét
    megeszi.Vajon lótetű,vagy a pajor kukac a tettes?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos attól félek, hogy mind a kettő megeszi, ha teheti. Nekem tavaly még a hangyák is megrágták az amúgyis kicsi krumplit.

      Törlés
    2. Foksim G5?
      Hallottam, én is hatékony szerekről,amiket Mo-on betiltottak. Ez mennyibe kerül, lehet még kapni?

      Törlés
  5. A macskák rendkívül akkurátusan kiirtották a lótetűket. Megfogták, megették, majd ki is hányták az összeset. Gusztustalan volt, de végső soron jót tettek, egy darab nincs ezekből a randa jószágokból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nahát milyen jó macskáitok vannak! Azt hiszem így a legkönnyebb kiirtani őket, bár lehet a macskák annyira nem élvezték:)

      Törlés
  6. Kölcsön kaphatnám azokat a macskákat.Nálunk eddig soha nem volt lótetű,de most mint egy villámcsapásra tele a kert velük,és tanácstalanok vagyunk.Be van ültetve az egész kert és teli van lukakkal, még nem láttam ilyet.

    VálaszTörlés
  7. Nálam is kezd eszkalálódni a helyzet.
    Tavaly még alig-alig volt, de idén már besokalltam tőlük. A kertem 4 éves telepítésű, teljes földcserével (nem volt marhatrágya közelében sem), eddig minden évben volt valami sláger kártevő (meztelencsiga, vakond - volt, hogy 15 db-ot fogdostam össze egy délután -, tücsök).
    Érdekes módon a szegéllyel védett tuják és egyebek környékén nem jönnek elő ezek a kártevők, de a gyepemet kinyírják. Tavaly ősszel vettem észre, hogy az öntözés ellenére vannak foltok, ahol sivatagosodik, göröngyösödik a föld, a fű sárgul, kipusztul. Találtam egy-egy lótetűt is, de nem volt veszélyes a helyzet. Idén viszont (a hetes esőzésnél) kiderült, hogy mennyi lyuk/járat van szanaszét, mert a sok víz miatt egyfajta félgömb alakú hombárokat emeltek, hogy a víz kevésbé jusson be oda. A kisebb dombokat/halmokat 2 éve már megfúrták a tücskök, ezekbe is szépen beköltöztek ezek az ásógépek.

    Ma olvastam valahol a mosogatószeres vízzel történő kiöntést. (A sima vizes nem működik.)
    Jelentem nagyon is működött a vegyi hadviselés. Ellocsoltam kb. 3 dl PUR-t 50 liter vízzel, szigorúan a lyukakba. (Ennek felderítési technikája: a göröngyös részen ujjal meg kell keresni a felszíni járatot, amely sokszor bekúszik a fűcsomók alá is - ha még vannak...- és sok kanyargás után beleakadunk egy lefele tartó járatba. Általában egymás mellett kb. 10 cm-re kettő kijárat is van, a lé habja szépen ki is jött ezeken.)
    Volt olyan járat, ahonnan három mászott elő teljesen kábán, döglődve. Fél óra alatt tízet szedtem össze a 3 cm-stől a 7 cm-s nehézbombázóig.
    Most a lyukakat betömködtem fekete földdel, ha holnap valamelyik megint púposodik így könnyebb észrevenni és akkor kapnak egy löketet még.

    Ide vezet a hatékony vakondriasztás...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Haladt előre az idő kereke, kb. 30 m2-en tette tönkre teljesen a füvet...
      A hatékony megoldás a Foksim G5 lett... (Szerbiából)

      Törlés
    2. A nyár folyamán a mosószeres trükkel kiöntött/irtott egyedmennyiséget 535-ig számoltam. A Foksim után 2 napig szedegettem a tetemeket (ne a sünök zabálják fel az összeset), mérlegre téve közel 485 g-ot!!! nyomott az állomány, amelynek volt ereje a kimászáshoz. A többi tetem a földben maradt, mert elmaradnak a jellegzetes földturzások.
      Tavasszal rota+újra füvesítés.

      Törlés
    3. Az igen, akkor nálad volt egypár tetű. Örülök hogy sikerült kiirtani! :)

      Törlés